Všeobecná primární prevence
Prožitkové programy všeobecné primární prevence jsou určené běžným třídním kolektivům, u kterých se nepředpokládá či neprojevuje zvýšené ohrožení rizikovým chováním, než jaké vyplývá z věku žáků a struktury kolektivu. Tyto programy zohledňují specifika tříd, ale nejsou vytvářeny tzv. na klíč (program vytvořený konkrétně pro danou třídu). Z hlediska včasnosti a všeobecnosti odpovídají požadavkům Minimálně preventivního programu podle odborných doporučení a platné legislativy. Na programech pro 1. stupeň ZŠ většinou vyžadujeme účast třídního učitele (v určitých případech se po domluvě učitel nezúčastní), na programech pro 2. stupeň ZŠ se třídní učitel účastní pouze na základě předchozí domluvy.
Programy všeobecná prevence pro 1. – 5. třídy
Délka programů pro 1. stupeň 150 min., cena 1.800,- Kč, 2 lektoři, třídní učitel se účastní programu.
Aktovka plná her 1 (pro 1. třídy)
Cílem programu je podpora nově vznikajícího kolektivu, snadnější zapojení mezi děti, posílení při vytváření společného ducha třídy.
Aktovka plná her 2 (pro 2. třídy)
Program má obdobné cíle jako v 1. třídě. V rámci programu se zaměřujeme na podporu třídního kolektivu a budování koheze za pomocí hry. Absolvování předchozího programu není podmínkou.
Kamarád (pro 3. třídy)
Cílem programu je rozvíjení pocitu sebedůvěry a kladného hodnocení každého žáka, eliminace posměchu na základě odlišností a posílení sebevědomí.
Vím, co cítím? (pro 3. – 4. třídy)
Stěžejním tématem programu je představení dětem mladšího školního věku základní emoce, se kterými se svém životě běžně potkávají, prohloubení schopností tyto emoce rozpoznávat, pochopit a naučit se s nimi zacházet. Program je koncipován herně se zaměřením na pozitivní prožitek.
Zachycen v sociální síti pro žáky 1. stupně
Program je zaměřený na bezpečnou práci s internetem pro žáky 1. stupně. Je možné jej modifikovat pro žáky 2. – 5. ročníku. Dle předchozí domluvy se školou zaměřujeme program různorodě, z toho důvodu je důležitá předchozí komunikace se školou. Program zaměřujeme například na vliv sociálních sítí, online her a reklamy na každodenní život člověka. Taktéž je možné program zaměřit na kyberšikanu, jak jí předcházet a co dělat v případě, že se týká samotného žáka či jeho kamarádů.
Programy všeobecné prevence pro 6. – 9. třídy
Délka většiny programů pro druhý stupeň ZŠ je 150 min., cena 1.800,- Kč, 2 lektoři, účast učitele na základě předchozí domluvy.
Délka programu Futuristi je 180 min a rovněž je upravena cena na 2.000,- z důvodu technického zajištění pro program.
Naše třída – naše parta (pro 6. třídy)
Žákům šestých tříd nabízíme program na podporu vrstevnických vztahů, kooperaci ve třídě a uvědomění si vlastní role v třídním kolektivu i v životě.
Futuristi (pro 7. – 9. třídu)
Program je určený pro žáky 7. – 9. tříd. Je zaměřený na poznávání nových digitálních technologií, aplikací a programů, které lze využít jak ve výuce, tak pro vzdělávání. Program zážitkovou formou seznamuje žáky s tím, jak jim mohou moderní IT technologie usnadnit život a pomoci v jejich osobnostně-sociálním rozvoji.
Zachycen v sociální síti (pro 7. třídy)
V rámci tohoto programu nabízíme dvě varianty. V první se zaměřujeme především na dezinformace a hoaxy. Sami si na svých mobilních telefonech mohou vyzkoušet, jak dezinformace a poplašné zprávy fungují. V rámci druhé varianty se lektoři zaměřují na pojmy kybergrooming, sexting či sexuální obtěžování a pracují například s metodikami od Konsentu.
Já a moje jedinečnost (pro 8. třídy)
Během tohoto programu mohou žáci přemýšlet o své identitě a zařazení do vrstevnické skupiny. Často pracujeme s metaforou či symbolickými obrázky. Rozvíjíme debaty o subkultuře a skupinách, s níž se ztotožňují, o dospívání a sexualitě.
Selektivní primární prevence
Programy selektivní prevence jsou určené třídním kolektivům, v nichž se rizikové chování objevuje ve zvýšené míře a představuje proto i zvýšené ohrožení žáků. Tyto programy jsou připravované na míru, s ohledem na specifika třídy, typ rizikového chování i dosavadní realizovanou práci se třídou. Účast třídního učitele na programu je možná na základě dohody.
Dvou a půl hodinové selektivní programy nabízíme pro jednotlivé věkové skupiny v následujících tematických oblastech:
- Špatné třídní klima
- Vztahy a sexualita
- Témata návykových látek
Délka programů selektivní prevence je 150 min., cena 1.800,- Kč, 2 lektoři, účast učitele dle domluvy. Program Závislost jako ne-moc byl časově i cenově upraven na 180 min za 2000,-.
Vztahy a sexualita (pro 8.-9. třídy)
V rámci programu se tematicky věnujeme zejména souhlasu a respektu v rámci intimních vztahů, zasílání intimního obsahu, sexuálnímu obtěžování a pornografickému obsahu. Program je inspirován dle metodik vytvořených organizací Konsent. Vzhledem k širokému pojetí témat je nutná předchozí domluva a komunikace se školním metodikem prevence, který by měl zvolit max. dva z okruhů nabízených témat.
Závislost jako ne-moc (pro 9. třídy)
Program se všeobecně zaměřuje na diskuzi o závislosti a jejím vlivu na život jedince i jeho okolí. Rovněž se při programu zaměřujeme na návykové látky, s nimiž se žáci mohou setkat. Vyvracíme nejčastější mýty spojené s touto oblastí a poskytujeme žákům odborné odpovědi na jejich otázky.
Intenzivní návazné bloky selektivních programů
Nabízíme školám intenzivní návazné bloky selektivních programů primární prevence, které lze modifikovat pro danou skupinu, případně dojednat návazný blok na klíč.
Délka 2x 150 minut + konzultace pro pedagogy, cena 3.800,- Kč, 2 lektoři, účast učitele dle domluvy.
Délka 4x 150 min + konzultace pro pedagogy, cena 7.600,- Kč, 2 lektoři, účast učitele dle domluvy.
Indikovaná prevence
Programy indikované prevence poskytujeme na žádost školy v případě, že se ve třídě či u konkrétních žáků vyskytují rizikové jevy v chování, zpravidla se jedná o narušení vztahů ve třídě, ztráty bezpečí ve školní třídě, opakované konflikty s neúspěchem v řešení apod. Vyhodnocení situace ve třídě a nabídka řešení probíhá individuálně a v součinnosti s naším týmem indikované prevence a to prostřednictvím telefonického kontaktu či úvodní konzultace.
Indikovaná prevence zahrnuje například:
- Diagnostiku vztahů ve třídě prostřednictvím náhledu ve třídě, dotazníku B3 či standardizovaných individuálních rozhovorů s žáky třídy;
- Přímá práce s třídním kolektivem za cílem nápravy vyskytujících se rizikových jevů ve třídě;
- Přímá spolupráce s třídním pedagogem a dalšími pedagogickými pracovníky zahrnující podporu při vytváření bezpečného klimatu ve třídě.
Finanční nacenění pro školy probíhá na základě úvodní konzultace, která je bezplatná. Cena se odvíjí od charakteru zakázky a je vytvářena na míru. Díky dotačním titulům má škola pouze 45% finanční účast na celkové částce.
Úvodní konzultace indikované prevence je bezplatná a probíhá v prostorách P-centra v Olomouci s koordinátorkou indikované prevence. Slouží k zjištění informací o třídě a návrhu další spolupráce. Neslouží jako návod na řešení situace.
Domluva probíhá přes naši koordinátorku Mgr. Annu Kubíkovou – anna.kubikova@p-centrum.cz
Popis prostor:
Specifické pro všechny programy všeobecné a selektivní primární prevence je místo, kde se konají. Klub P-centra s plochou cca 135 m² je typem místa „neškolského prostředí“. Prostor pro sportovní, herní, skupinové i individuální aktivity (lezecká stěna, stolní fotbal, několik opticky oddělených míst určených jak k relaxaci, tak i ke společenským aktivitám, stolním hrám apod.) využívají žáci především v čase přestávky daného programu. V patře klubu je kancelář pracovníků Primární prevence. Žáci i pedagogové hodnotí prostředí jako domácké, tvořivé, napomáhající uvolnění, navozující pocit bezpečí, kde se mohou svobodně a bezpečně projevovat, vyjadřovat své názory a postoje. V prostorách se nachází samostatné sociální zařízení určené pouze pro klienty.